Wat te doen tegen spierpijn?

tips tegen spierpijn

Veel mensen hebben er last van, en dan vooral de dag na de training: spierpijn. Voor velen is dit een bewijs dat er hard is gewerkt en voelt het best fijn om een beetje spierpijn te hebben. Het soort spierpijn waarbij elke trap te hoog is, en elke meter te ver, is daarentegen een ander verhaal. Hoe kunt u het herstel van uw spieren bevorderen? En hoe kunt spierpijn na de volgende training voorkomen? In deze blog geven we een aantal effectieve tips tegen spierpijn om de pijn te verzachten!

Hoe ontstaat spierpijn?

U kunt tijdens of meteen na de training al last krijgen van spierpijn, maar het kan ook pas na één of twee dagen opkomen of verergeren. Het laatste komt vaak voor na zware belastingen, waarbij de spieren worden ‘uitgerekt’ terwijl ze actief zijn. Als de spierpijn al tijdens de inspanning optreedt, dan is de belasting van de spieren zo groot dat die hun afvalstoffen (zoals melkzuur) niet meer kwijt kunnen. Die ophoping van afvalstoffen in de spieren veroorzaakt de pijn.

De spierklachten die later optreden zijn het gevolg van kleine beschadigingen aan de spieren door overbelasting. Hierbij is de interne eiwitstructuur van de spier verstoord en treden er kleine ontstekingsreacties op om de spier weer te herstellen.  Doordat er meer water vastgehouden wordt zwelt de spier wat op.

Spierpijn verminderen

Wanneer u eenmaal spierpijn heeft, kunt u weinig doen om er sneller van af te komen. Blijven bewegen is belangrijk, u kunt het beste rustige activiteiten ondernemen. Denk aan een ontspannende wandeling of zwemsessie.

De dagen na de training (wanneer de spierpijn het heftigst is) kunt u uw lichaam het best zoveel mogelijk verwarmen. Ga bijvoorbeeld naar de sauna of neem een lekker warm bad. Wat ook kan helpen: tijgerbalsem. Deze zalf verhit uw spieren zodat ze sneller herstellen.

Een goede massage werkt ook pijnstillend en ontspannend. Een verkeerde massage kan echter juist extra schade toebrengen. Kies daarom voor een goede (sport)masseur!

Spierpijn voorkomen

Bij de volgende training spierpijn voorkomen? Sla dan in elk geval de warming-up niet over en vergeet ook de cooling down niet.

Het zou kunnen helpen om vlak na de training een koud bad of koude douche te nemen. De kou knijpt de bloedvaten samen en deze gaan weer open staan wanneer u weer warm wordt. Op deze manier wordt de doorbloeding verhoogd. Verlichting van de pijn is grotendeels te danken aan een snellere doorbloeding.

Ook een schaaltje kwark of yoghurt na de training kan spierpijn soms voorkomen.

Dit waren een aantal effectieve tips tegen spierpijn. Wat doet u zelf bij spierpijn?